Vandaag wordt bijna elk technisch bedrijf geconfronteerd met een gebrek aan werkkrachten. Voornamelijk de mismatch tussen gezochte en beschikbare profielen speelt daarbij een rol. Dit terwijl er toch nog altijd een aanzienlijk aantal werkzoekenden zijn. Tientallen ondernemingen hunkeren naar technische profielen, maar vinden die niet. Sourcing of outsourcing kunnen hierbij een oplossing zijn.
Gelukkig moet je niet altijd in vast personeel investeren om drukke momenten op te vangen of om technische projecten uit te voeren. (Out)sourcing wordt de laatste jaren steeds populairder, zeker wanneer je kan werken met ervaren en gemotiveerde mensen die regelmatig hun technische kennis verruimen.
Zijn sourcing en outsourcing dezelfde pot nat? Neen! Bij sourcing huren ondernemingen bij een externe partner extra werknemers in. Dat doen ze hoofdzakelijk wanneer hun technische team veel werk heeft en deze mensen geen tijd meer hebben om nieuwe taken of projecten uit te voeren. De gespecialiseerde partner zet dan mensen met een technische achtergrond en werkervaring in bij de klant. Sourcing zorgt met andere woorden voor wat meer ademruimte voor de vaste medewerkers.
Niet elke technicus is een goede sourcing-kracht. Dit zijn mensen met minstens tien jaar ervaring en die in staat zijn om zelfstandig te werken. Wanneer ze gebrieft zijn, kunnen zij hun opdrachten volledig zelfstandig uitvoeren. Ze zijn dus een goede aanvulling voor het technisch team van de klant.
Niet elke technicus is een goede sourcing-kracht. Dit zijn mensen met minstens tien jaar ervaring en die in staat zijn om zelfstandig te werken.
Ervaring is dus vereist, maar ook attitude is belangrijk: een gezonde mix van leergierigheid, enthousiasme en flexibiliteit. De techniekers kunnen bovendien onbeschikbaarheid van vaste medewerkers opvangen. Daarmee verzekeren zij de continuïteit bij de klant. Tenslotte beheersen ze hun vak heel goed, waardoor ze een toegevoegde waarde zijn voor hun gastbedrijf.
Bij outsourcing vertrouwt de klant een project volledig toe aan een externe partner. Bijvoorbeeld bij een tekort aan technische capaciteit of specifieke kennis, of wanneer de klant zich volledig wil focussen op zijn core business. Eerst geeft de opdrachtgever duidelijk aan wat hij verwacht. Wanneer de technieker gebriefd is, draagt hij de volledige verantwoordelijkheid over de werken. Omdat de outsourcing-partner veel expertise heeft in zijn vakgebied, garanderen we de klant hoogwaardig vakwerk. Daarnaast kan hij erop rekenen dat onze techniekers zijn project efficiënt en veilig uitvoeren. Hierdoor kan de klant zich volledig op zijn core business richten. Outsourcing biedt ook nog andere voordelen: het dringt overheadkosten terug en de kostenefficiëntie binnen de organisatie verhoogt.
Omdat de outsourcing-partner veel expertise heeft in zijn vakgebied, garanderen we de klant hoogwaardig vakwerk. Daarnaast kan hij erop rekenen dat onze techniekers zijn project efficiënt en veilig uitvoeren.
Natuurlijk heb je een psychologische match nodig tussen klant en technieker. Daarom is het belangrijk dat beide partijen elkaar eerst ontmoeten. Verloopt dit goed? Dan is dat vaak het begin van een mooie samenwerking. Ook bij b-source mag je daarop rekenen. Bekijk hier alvast de profielen die binnenkort deel kunnen uitmaken van jouw team, of lees hier meer over onze focus op outsolving.
Dit artikel werd eerst gepubliceerd in STERCK Magazine. De originele versie is hier beschikbaar.