Stabiliteit en een laag personeelsverloop zijn enkele van de belangrijkste pijlers van kostenbesparing. Toch is het beperken van dit verloop iets wat vaak over het hoofd wordt gezien. Werknemers gelukkig houden is nochtans een van de goedkoopste en makkelijkste manieren om je wervingsbudget efficiënt in te zetten. Hoe dan? We leggen je hier uit hoe je personeelskosten drukken met technische outsourcing
Een gekwalificeerde en ervaren technieker in dienst nemen, is een zware investering. Niet alleen op vlak van geld, maar ook qua tijd. Nieuwe werknemers moet je inwerken, opleiden en inbrengen in een bestaand team. Deze investering is essentieel om de gaten in je technische team op te vullen. Doe je dat niet, dan heb je geen stabiliteit in je onderhoud. Dit leidt tot een vermindering van preventief werk, een stijging van curatieve taken, een hogere werkdruk, het inzetten van werknemers in andere ploegen, meer verlof dat niet goedgekeurd kan worden en uiteindelijk ontevredenheid van je werknemers. En wat doen mensen die niet tevreden zijn in hun job? Die zoeken vroeg of laat ander werk.
“Mensen die niet optimaal kunnen functioneren in hun job, zoeken die voldoening vroeg of laat wel ergens anders.“
Stel je voor: Jef (39 jaar) heeft 18 jaar ervaring als storings- en onderhoudstechnieker. 8 daarvan zijn in jouw bedrijf. Jef is dus een zaligheid om in huis te hebben. Hij kent de organisatie, weet door en door wat van hem wordt verwacht, en functioneert goed als cruciaal onderdeel van je volledige technische team. Maar Jef krijgt vandaag een aanbod om ‘U’ tegen te zeggen en heeft beslist om de onderneming te verlaten. De grote schoenen van Jef, die moeten ingevuld worden door een nieuwe collega. Dit is de taak van de technische dienst. Maar welke moeite en kost staan tegenover dat nieuwe wervingsproces?
De zoektocht start bij de melding aan je HR-departement. Zij gaan op zoek naar een nieuwe werkkracht, doen de screening, houden gesprekken, enzovoort. De collega’s bij HR zijn niet altijd erg technisch onderlegd, wat natuurlijk heel begrijpelijk is. Maar zoeken zij dan wel op de juiste plek en op de juiste manier? En belangrijker: zoeken zij de juiste mensen? Soms duurt die zoektocht weken, maanden, jaren of zelfs langer.
Wanneer je eindelijk iemand in huis kan halen, blijkt hij of zij soms minder ervaren dan wat nodig is. De oplossing: investeren in bijkomstige opleidingen.
De nieuwe collega is ongetwijfeld heel gemotiveerd, maar ook daar is het opletten geblazen voor de investering in opleidingen. Past de nieuwe werknemer voldoende in de nieuwe job om mee te draaien? Maar minstens even belangrijk is de vraag “Is deze collega niet veel meer waard dan deze job? Is het efficiënt om hem of haar op te leiden, of zal de werknemer op korte termijn uitgekeken raken op het werk en de firma vroeger verlaten dan dat we de investeringskost van de werving kunnen terugverdienen?”
Je moet verder ook investeren in de tijd die het een ingewerkte werknemer kost om de nieuwe werkkracht mee op sleeptouw te nemen, hem het nieuwe materiaal en de juiste machines te leren kennen, enzovoort. Nu horen we je denken ‘Ja oké, maar dat is toch een normaal onderdeel van elke job?’ en daar geven we je absoluut gelijk in. Maar beeld je nu eens in dat je HR-departement tot 5 keer toe iemand aanwerft die niet geschikt is voor de job en daardoor de onderneming vroegtijdig verlaat. Kan je van jouw bestaande techniekers verwachten dat zij elke keer de moed opbrengen om die nieuwe collega’s mee in te werken? Misschien wel, maar doe je dan genoeg om deze inspanning te compenseren? Tegen dat je de schoenen van Jef terug volledig hebt gevuld, ben je al gauw zo’n 45k tot 75k euro kwijt afhankelijk van hoe moeilijk de job en het machinepark zijn.
Heb je geluk, dan moet je nooit een antwoord voorzien op deze vragen. Maar met een sterk concurrerende technische wervingsmarkt hou je deze ‘wat als’ best achter de hand.
Is het dan zo makkelijk om de ervaren techniekers een goeie en stabiele omgeving te bezorgen? Natuurlijk wel. Allereerst zijn er de voor de hand liggende zaken die werknemers gelukkig maken, zoals respect, vertrouwen, het voorzien van de juiste tools, een competitief loon, een veilige werkplek en het bieden van een luisterend oor. Daarnaast kan je de werkdruk van je team verlagen en onnodige personeelskosten vermijden door beroep te doen op een specialist in technische outsourcing. Je bent dan verzekerd van een professionele selectie van technisch talent binnen ongeziene tijd, en zonder een hoop papier- en administratiewerk.
En als je geïnteresseerd bent in deze technische outsourcing, waarom gaan we dan niet meteen voor outsolving? Dat is stabiele technische ontzorging door gekwalificeerde techniekers die meedenken in plaats van enkel uit te voeren. Deze experts worden geselecteerd op basis van echte technische match making tussen technieker en een klant zoals jij. Het resultaat? Een ervaren technisch expert die optimaal binnen je bestaande team past. Eentje die meteen zelfstandig aan de slag kan met eigen materiaal en door ons ergens anders wordt ingezet wanneer hij de klus heeft geklaard. Een partnerschap waardoor je op je beide oren kan slapen wanneer het gaat om je personeelskosten. Alle voordelen van de traditionele outsourcing, maar met een ultrapersoonlijke aanpak als kers op de taart.
Je kan dus zeker je personeelskosten drukken met technische outsourcing. Meer weten over outsolving, of op zoek naar de ideale technieker/engineer die binnen je team past? Dan kan je terecht bij onze Business Unit Manager, Koen. Contacteer hem hier!