Het is niet eenvoudig om gekwalificeerd technisch personeel te vinden. Het is zelfs nog moeilijker om te vermijden dat die mensen terug ontslag nemen. Maar wat bedoelen we eigenlijk met ‘gekwalificeerd’? En nog belangrijker, hoe kan je gekwalificeerd technisch personeel behouden? We vroegen het aan Koen Meulemans, Business Unit Manager bij b-source, een sterk groeiende speler in de detacheringswereld. b-source zet haar techniekers en ingenieurs over heel België binnen een uiteenlopend gamma aan bedrijven en industrieën.
“Gekwalificeerd personeel is kort en bondig: de juiste persoon op de juiste plaats. Daarom zijn niet alleen technische vaardigheden en de ervaring belangrijk, maar ook de klik tussen expert en de klant. Om tot die klik te komen, moeten beide partijen elkaar leren kennen en moet de werkplek gescreend worden. Zo kijken we of onze expert wel binnen het team van de klant past.
Dat lijkt moeilijker dan je denkt: iedereen heeft namelijk zijn eigen voorkeuren en elke werkplek is anders. Als we er uiteindelijk in slagen om een werknemer met topkwaliteiten in te zetten bij een klant, en beide partijen zijn tevreden, pas dan spreken wij van gekwalificeerd technisch personeel. Natuurlijk mogen we daarbij niet uit het oog verliezen dat de technische bekwaamheid nog altijd de voornaamste drijfveer is om een werknemer als gekwalificeerd te beschouwen.
Je hoeft geen specifiek diploma en een cv van 2 pagina’s te hebben, maar ervaring is bij b-source heel belangrijk. Het is immers de ervaring die in de markt het verschil maakt tussen een gekwalificeerde en niet-gekwalificeerde dienstverlening.”
“We houden ons niet langer bezig met de tevredenheid van de klant, maar met de tevredenheid van onze werknemers,”
“Het antwoord op die vraag is vrij eenvoudig. We leggen de grootste focus op de tevredenheid van onze werknemers. Als je ervaren techniekers niet tevreden zijn, dan gaan ze vroeg of laat op zoek naar een nieuwe job en dan moet je die witte raven gebruiken om de gaten in je bezetting op te vullen.
Da’s logisch, maar het wordt toch vaak over het hoofd gezien. Meestal lijkt de inspanning om een hechte relatie op te bouwen met je personeel, tijds- en kostenintensief. Dat is in het begin wel zo, maar de tevredenheid van je personeel spaart je wel veel geld en tijd uit op lange termijn. Je moet namelijk niet om de 6 maanden op zoek naar nieuwe werkkrachten. Elke nieuwe aanwerving bij b-source staat dus gelijk aan duurzame groei dankzij de langdurige partnerschappen met onze werknemers.”
“Iedereen verdient een correct loon in balans met zijn ervaring en talenten. Correct is in mijn ogen echter niet per se hoog. Ervaren techneuten kunnen altijd meer verdienen, maar willen ze dat ook? Vaak krijgen we nieuwe collega’s aan boord die echte horrorverhalen vertellen over hun vorige werkgevers. Die beloofde dan zaken die uiteindelijk geen werkelijkheid werden, zette hen in op projecten waarmee ze geen voeling hadden, respecteerde hen niet, enzovoort. De ervaring leert ons dat vertrouwen en respect nog zo belangrijk zijn om iemand met plezier binnen je bedrijf te houden. Verder is het juiste materiaal belangrijk, maar ook inspraak in de werkplek en werkveiligheid. Dat lijkt allemaal heel vanzelfsprekend, maar dat is het in onze sector zeker niet.
“Bij b-source beslist de werknemer waar hij aan de slag gaat, en dat werkt beter dan je zou denken,”
Daarom zetten we bij b-source optimaal in op technische match making. We leggen de vereisten en specificaties van de klant naast het profiel van onze expert, en pas na een eerste gesprek en bedrijfsbezoek bevestigt die laatste of hij de nieuwe opdracht ziet zitten. Als dit het geval is en mijn inschattingsvermogen goed zat, is dat uiteraard fijn. Soms heb je echter een fantastisch technisch profiel, maar zit zijn of haar buikgevoel niet goed. Dat is natuurlijk jammer, maar het blijft voor ons nog altijd de hoofdreden om die persoon dan niet bij de klant in te zetten.”
“Het lijkt inderdaad allemaal heel omslachtig en averechts, maar dat is het helemaal niet. Dit selectieproces neemt slechts enkele dagen in beslag. De ervaring leert ons bovendien dat wanneer onze techniekers en ingenieurs een zeg krijgen in hun detachering, zij zich beter in hun vel voelen op het werk. In 99% van de gevallen merken we dat ook aan de klant, die vaak proactief komt aangeven hoe tevreden hij is met de expert. Bovendien is de klant eerder geneigd opnieuw op dezelfde technieker te rekenen voor een nieuw project, of hem langer te houden. Dit zorgt natuurlijk ook voor voordelen voor de klant: minder opleidingskosten, minder tijdverspilling en alvast één zoektocht naar een nieuw technisch profiel minder. We hebben dus absoluut geen reden om te twijfelen aan het feit dat wie zich goed voelt op de werkplek, ook meer gedreven is om betere resultaten te halen.“
“Neen, helemaal niet. Mijn taak begint dan pas. Hoewel onze collega’s dagelijks zelfstandig communiceren met de klant, moeten ze ook dagelijks op mijn steun kunnen rekenen. Soms hebben zij een luisterend oor nodig, of er is een frustratie die ze eens aan mij kwijt willen. Eén van mijn belangrijkste bekommernissen op dat moment, is om onze medewerkers te laten voelen dat zij er niet alleen voor staan.
Pas wanneer onze collega’s datzelfde gevoel meteen hebben wanneer ze mijn naam horen, dan pas zit mijn taak er op!”
Koen legde hierboven uit hoe je gekwalificeerd technisch personeel kan behouden. De focus op het welzijn van werknemers, doet wonderen: onze experts zijn meer geëngageerd en zorgen op hun beurt voor tevreden klanten. Het resultaat? b-source blijft groeien, en zoekt daarom nog nieuwe collega’s. Bekijk de vacatures op www.b-source.be/jobs en begin volgende week aan de job van je leven!